I rage again, dispelling my anger

Idag har jag känt mig effektiv för en gångs skull den här veckan. Har skrivit mikrobiologitenta hemifrån, fixat blodtryckstestet som ska vara klart till hospiteringsdagen på fredag, fyllt i utvärderingen angående anatomin och dessutom planerat upp hela min nästa vecka. Tack och lov att den inte kommer bli lika seg som denna. Ska jobba måndag-torsdag vilket känns jäkligt skönt, klarar inte av att sitta hemma på kvällarna och känna mig lat och ineffektiv har jag märkt. Fast tusan också, då missar jag ju desperate housewifes, true blood och bonde söker fru kom jag på nu. Jag som vande mig av med allt vad teve heter när jag bara jobbade kväll men nu är jag fast igen. Fy vad hemskt. 

Fan vad skönt det var att få ur sig all kritik som jag har samlat på mig under den här kursen. Jag kan ju säga att jag hade förväntat mig lite mer av en skola med såpass bra rykte som Sophiahemmet. Ingen lärare hittills har hållit en sån där hög klass som jag har blivit bortskämd med eller imponerat speciellt mycket på mig, men det absolut värsta av allt är alla felstavningar och felformuleringar i kompendierna. Om det är något jag inte klarar av så är det felstavningar, och speciellt inte på den här nivån. Det ger ett sjukt dåligt intryck och gör mig faktiskt förbannad. Man måste väl för fan kunna stava om man ska bli respekterad som sjuksyrra? Dura matter stavas inte med två t och skellet stavas inte med två l. Korrekturläs för fan, för jag har svårt att hysa någon respekt för lärare som inte ens kan stava till såna enkla saker. Jag önskar bara att Johan kunde komma dit och lära dem hur en riktig lärare ska vara...

Efter den här mikrobiologi-veckan har jag också kommit fram till att jag ska tacka nej till svinflunsavaccinet, eller H1N1-vaccinet om man nu ska vara noga, som vi kommer att erbjudas. Satt och läste om bakterier och virus i en jättespännande bok som jag lånade på Brommaplan och som egentligen inte hade så mycket med kursen i sig att göra, men hur som helst. Kom fram till att det är helt värdelöst. Det stod någon sida om det förra svininfluensautbrottet i New York 1976 då politikerna satsade stora summor pengar på en massvaccinering, vilket kan tyckas onödigt såhär i efterhand eftersom viruset ändå dog ut säsongen efteråt.
Samma sak kommer ju oundvikligen att hända även denna gång, och om det inte dör ut kommer det ändå att mutera så att man kommer att behöva ta en ny vaccindos nästa influensasäsong. När så otroligt mycket mer folk dör av vanlig influensa kan jag tycka att det är väldigt märkligt med en sån extrem masshysteri över en något muterad form. Masshyterin borde väl isåfall gälla den "vanliga" influensan, som dyker upp år efter år?
Sedan kan ju folk säga till mig att jag är egoistisk som inte hjälper till att förhindra smittspridning, men det är mitt val. Av princip har jag lite svårt för allt vad masshysteri heter och jag önskar bara att folk kunde tänka efter och ta reda på fakta själva. Och att gå och köpa första, bästa kvällstidning är inte att ta reda på fakta.
Nej, inget vaccin och ingen influensa för mig. Har aldrig ens åkt på en vanlig flunsa i hela mitt liv så tänkte inte göra det nu heller bra för att jag inte vaccinerar mig...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vänta tills du har akutföreläsningen... Styrvolt x2 är de bästa lärarna hitills.. :)

2009-10-30 @ 15:51:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback